Expert in modulaire ruimte
Meer dan 60 jaar ervaring
Snel en pragmatisch
Altijd een passende oplossing

Peter Zwemmer, Outside Sales Representative

Hallo Peter! Kun je ons iets vertellen over je achtergrond en hoe je bij Algeco Nederland bent teruggekeerd in een buitendienst sales functie?

Hoi! Ik ben Peter Zwemmer, 45 jaar getrouwd met Marieke aka Kiek en vader van zoon Jaap 14 en dochter Janne 12. Ik ben in 2004 direct na het afronden van de heao bij Buko Verhuur later Buko Huisvesting gaan werken. Ik heb meerdere functies gehad en uiteindelijk doorgegroeid naar Senior Accountmanager.

In 2018 kwam er een nieuwe uitdaging op mijn pad. Ik werd gevraagd om voor Indu-Tools, tegenwoordig United Rental een vestiging op te starten in Noord-Holland. Dit heb ik 4 jaar met plezier gedaan, maar daarna stond de vestiging stabiel en was voor mij de uitdaging er een beetje af. Daarna heb ik na een kort uitstapje bij een Klimaatbeheersingsbedrijf als bedrijfsleider gewerkt bij Kuuk. Dat is een bedrijf met een groen en een infra tak, waarbij mijn focus naast het bedrijfsleiderschap op de infra lag. Uiteindelijk kwam ik zo ook weer wat meer in aanraking met de unit verhuurbusines, omdat we bij Kuuk ook grondwerkzaamheden voor het plaatsen van units uitvoerden. Ik merkte dat ik de diversiteit in klanten en iets bouwen vanuit niets nog steeds erg leuk vond en besloot hier actie op te ondernemen.

 

Wat heeft je gemotiveerd om na de overname van Buko Huisvesting weer bij Algeco aan de slag te gaan?

Ik kende Annemiek nog vanuit mijn tijd bij Buko, dus besloot een kop koffie met haar te gaan drinken. De klik was er nog steeds en ik kende ook diverse andere mensen binnen het huidige Algeco waarvan ik ook wist dat het een leuke club is. Daarnaast woon ik in Heiloo en is Beverwijk om de hoek, dus een logische keuze.

 

Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit in jouw rol als buitendienstverkoper?

Ik heb gedurende de dag veel klantcontact, dat kan telefonisch, per mail of fysiek zijn. Ik bepreek de wensen van de klant en probeer hier een zo goed passende invulling aan te geven. Dat doe ik de vorm van het maken van offertes. Dat zijn zo eigenlijk mijn hoofdtaken gedurende de dag.

 

Wat zijn enkele van de belangrijkste verantwoordelijkheden en uitdagingen waar je mee te maken krijgt in je dagelijkse werk?

Onze klanten hebben vaak te maken met ruimtegebrek. Het is aan mij de taak om de behoefte goed vast te stellen en uit te vragen, maar aan de andere kant het ook realiseerbaar te houden. Dat betekent dat je aan de ene kant goed moet luisteren, maar aan de andere kant ook moet schakelen naar de mogelijkheden die wij kunnen bieden. De sport is om de wens en de uiteindelijke uitvoering goed op elkaar afgestemd te krijgen, dit zorgt voor tevreden klanten. Omdat je vaak met meerdere mensen en partijen te maken hebt is dit een flinke uitdaging, maar dat maakt het des te leuker als een project uiteindelijk gerealiseerd is.

 

Je hebt de markt voor modulaire bouwoplossingen zowel in het verleden als in de recente tijd meegemaakt. Hoe heb je de markt in de afgelopen jaren zien veranderen en hoe beïnvloedt dat jouw aanpak in sales?

De eisen die gesteld worden aan tijdelijke huisvesting zijn de afgelopen jaren gegroeid. Vooral met scholen is dit merkbaar. Voorheen zat er zelden mechanische ventilatie in een tijdelijk schoolgebouw, tegenwoordig is dit bijna vanzelfsprekend. Daarnaast wordt er ook steeds meer gelet op de uitstraling en isolatiewaardes van een tijdelijk gebouw. Niet gek ook in een tijd waarop gelet wordt op verbruik. Zo worden ook airco’s met warmtepomp veel vaker ingezet om aan de ene kant een prettiger comfort te hebben en aan de andere kant leveren deze ook een aanzienlijke besparing ten opzichte van de standaard convectorkachels. Dit biedt voor mij kansen in de sales omdat de pakket breder wordt en je een klant zo meer kan bieden. Er hangt alleen wel een prijskaartje aan, dus aan mij om dit zo goed mogelijk te verpakken.

Hoe onderhoud je de relaties met bestaande klanten en hoe benader je het vinden van nieuwe klanten in deze veranderende markt?

Ik ben niet iemand van lunches en uitjes. Ik wil graag dat bestaande en nieuwe klanten met mij zaken willen doen om wat wij als bedrijf voor ze leveren, omdat dit uiteindelijk ook hetgeen is waar het om gaat. Het contact met klanten onderhoud ik door te bellen en langs te gaan op projecten. Het vinden van nieuwe klanten ontstaat hier vaak uit. Een tevreden klant is de beste ambassadeur om een nieuwe klant te werven. Daarnaast probeer ik zicht te houden op toekomstige projecten in mijn regio en daar uit te vinden wie wat gaat doen om erbij te zitten wanneer het gaat spelen. Voor scholen is het moeilijker om dit te doen, hiervoor moet je vindbaar en zichtbaar zijn online.

 

Kun je wat meer vertellen over hoe Algeco omgaat met klanttevredenheid en hoe jij hieraan bijdraagt als buitendienstverkoper?

Van wat ik tot nu toe gezien heb kan ik zien dat er veel gedaan wordt om de klanttevredenheid hoog te houden, maar kan het altijd beter. Voor mij draait het om betrokkenheid en betrouwbaarheid. Dit uit zich in bereikbaar zijn en bereid zijn om zaken op te lossen of oplossingen aan te dragen.

 

Wat voor advies heb je voor collega’s die ook in de buitendienst werken, om succesvol te zijn in hun sales activiteiten?

Koop mijn boek! Nee hoor, lekker jezelf zijn. Wanneer je jezelf bent en energie krijgt van wat je doet dan komt de rest vanzelf.