Expert in modulaire ruimte
Meer dan 60 jaar ervaring
Snel en pragmatisch
Altijd een passende oplossing

Dirk van Lieshout, Field Sales Representative

  1. Vertel ons eens iets over je carrièrepad bij Algeco

Begin 2022 ben ik gestart met mijn huidige rol als Field Sales medewerker in de vestiging Moerdijk. Ik wilde mijn carrièredoelen nastreven en met een complexer product werken. In deze rol ben ik verantwoordelijk voor het onderhoud en de uitbreiding van het klantenbestand in Limburg en Noord-Brabant. Ik werk met veel plezier in deze functie. Ik word telkens weer uitgedaagd en kan me professioneel ontwikkelen.

 

  1. Hoe zou je jouw job het best omschrijven?

Mijn werk is heel divers. Ben ik het ene moment bezig met marktonderzoek en cold calling, het volgende moment heb ik een meeting met klanten of stel ik een offerte op. En dit is nog maar een selectie van wat ik doe. Ik moet zeggen dat ik cold calling erg leuk vind. Ik heb altijd een lijst met prospects en vind altijd wel een goede reden om contact op te nemen.

Kijk ik naar het vakgebied, dan zijn er een aantal belangrijke vereisten voor deze functie. Zo moet je als vertegenwoordiger in tijdelijke huisvesting een no-nonsense mentaliteit hebben. Ook is het essentieel dat je technisch onderlegd bent om een eerste technische beoordeling te kunnen uitvoeren van het gebied waar units of containers worden geplaatst, praktische details met de klant te bespreken (bijvoorbeeld water- en elektriciteitsaansluitingen) en de schets voor te bereiden voor technisch specialisten. Zo kunnen zij vervolgens een gedetailleerde tekening in AutoCAD maken.

Soms wil een klant iets dat wij niet in ons 360 portfolio hebben. Dan moet ik op zoek naar een geschikte leverancier om de best mogelijke oplossing te kunnen bieden. Je hoort het al; in mijn functie is er nooit een saai moment.

 

  1. Welke vaardigheden heb je volgens jou nodig om de job goed uit te voeren?

Allereerst moet je het vermogen hebben om te luisteren naar wat de klant wil. Alleen zo kun je het probleem nauwkeurig vaststellen. Maar je moet de behoeften en wensen van de klant ook kunnen vertalen naar een praktische oplossing die betaalbaar is én uitstekend bij de klant past.

Natuurlijk is ook creativiteit een belangrijke skill. Het is zelfs een 'must-have' als je een salesfunctie hebt. Want geen project is hetzelfde. En dus zijn er ook geen kant-en-klare antwoorden op de wensen van de klant. Als de klant een ‘groen’ dak wil en wij hebben dat niet in ons portfolio, dan is het mijn taak om manieren te vinden om het wél mogelijk te maken. Zo hebben planten op het dak twee doelen in een project; een opvallend uiterlijk én een betere bescherming (tegen hitte en regen). Deze extra stap levert dan ook extra voordelen op.

 

  1. Wat motiveert je in je dagelijkse werk?

Gesprekken met klanten. En die voer ik dan ook vaak. Soms heb ik wel 50 telefoontjes per week en speek ik ook nog een paar klanten face to face.

De beste oplossingen bedenken voor de klant en daarmee inspelen op zijn behoeften.

Succesvol zijn in wat ik doe. Het is fijn om een simpel 'dankjewel' te horen voor je werk, maar nog veel beter is het als de klant terugkomt en een blijvende klant wordt. Zo weet ik pas echt zeker dat mijn werk succesvol is. Het is het mooiste compliment dat ik kan krijgen.

 

  1. Wat vind je het leukst aan je werk?

Afwisseling in het werk. De ene dag concentreer ik me volledig op details en cijfers, de volgende dag bezoek ik klanten en verander ik vaak van omgeving. Het houdt mijn week interessant. Zelfs onze eigen kantoren en depots met de verschillende collega’s en diverse projecten vormen een afwisseling in mijn week.

En natuurlijk verdienen mijn collega's een speciaal eerbetoon. Het is heel belangrijk om leuke collega's om je heen te hebben. Zo kun je op een prettige manier de projectdetails bespreken, maar ook een gezellig praatje maken bij een kopje koffie.